Affiliate ordlista
CPA = Cost Per Action (betalar per kvalificerat köp eller registrering)
CPM = Cost Per Thousand Impressions (cost per mille – kostnaden för 1000 annonsvisningar)
CPC = Cost Per Clickthrough (kostnaden per klick)
CT = Click-Through (definieras som ett klick på en annons som leder till annonsören)
CTR = Click-Through Rate (den genomsnittliga, ofta procenten klick per 100 annonsvisningar)
CR = Conversion Rate (antal procent av besökarna som utför en viss önskad uppgift)
PPC = Pay Per Click ( I princip samma som CPC)
PPS = Pay Per Sale (betalar en viss summa vid godkänt köp)
PPL = Pay Per Lead (liknande PPS, ofta en betalning för en besökare som utför en uppgift på
annonsörens hemsida, t.ex. går med i ett nyhetsbrev eller liknande)
CPO/CPT – Cost per order/transaction
CPS – Cost per sale
CPL – Cost per lead
CPTM – Cost per thousand targetted impressions (mao samma som CPM, men en riktad annons)
EPC – Earnings per click (används för jämförelser i prestationsbaserad vinst)
EPM – Earnings per thousand impressions (används för jämförelser i prestationsbaserad vinst)