PPC

Pay per click (PPC) är en Internetbaserad reklam modell som används på webbplatser, där annonsörerna endast betalar när någon klickar på deras annons. Via sökmotorer får annonsörer vanligtvis sökordsfraser som är relevanta för deras målgrupp.

I motsats till den allmänna portalen, som syftar till att driva en stor mängd trafik till en webbplats, genomför PPC så kallade affiliate-modellen, som ger möjligheter till köp där människor kan surfa. Det görs genom att erbjuda ekonomiska incitament (i form av en procentsats av omsättningen) till anslutna partners webbplatser. Medlemsförbunden ger köp-point klicka sig fram till handlaren. Det är en pay-for-performance model-Om en affiliate inte genererar försäljning utgör det utan kostnad för handlaren. huvud modellen är i sig väl anpassade till webben, vilket förklarar dess popularitet. Variationer omfattar bannersystem, pay-per-klick och intäkter program delning.

Webbplatser som använder PPC annonser, visas en annons när ett sökord matchar en annonsörs sökordslista, eller när en innehållswebbplats visar relevant innehåll. Sådana annonser är kallade sponsrade länkar eller sponsrade annonser och visas intill eller ovanför organiska resultaten på resultat sökmotor, eller varhelst en webbutvecklare väljer på en webbplats.

Även om många PPC leverantörer finns, Google AdWords, Yahoo! Search Marketing och Microsoft adCenter är de tre största nätoperatörer, och alla tre verkar under ett bud-baserad modell. Kostnad per klick (CPC) varierar beroende på sökmotorn och graden av konkurrens för ett visst sökord.

PPC annonseringsmodell kan missbrukas genom klick bedrägeri, men Google och andra företag har genomfört automatiserade system för att skydda mot missbruk från konkurrenter eller oseriösa personer.